Sistemul de frânare al unui vehicul este o componentă importantă, prin care se poate caracteriza siguranța acestuia. Plăcuțele de frână au o funcție cheie în cadrul sistemului de frânare, deoarece performanța sa determină eficiența întregului sistem. Ele se uzează atunci când energia cinetică este transformată în căldură. Totuși, acest lucru nu este suficient, căci plăcuțele de frână trebuie să rămână fiabile, cu un impact ecologic cât mai redus, în timp ce trebuie să performeze la parametri înalți într-o gamă foarte largă de condiții de condus.
TMD Friction este un important producător de soluții de frânare și furnizor global de echipamente originale (O.E) și oferă o atenție specială cercetării și dezvoltării. Fiecare nouă plăcuță de frână este supusă unui program complex de testare. O echipă formată din 300 de persoane lucrează în departamentul de R&D la nivel global, în cele șase centre de dezvoltare din Germania, Marea Britanie, China și Brazilia. Până să echipeze mașinile pe care le conducem, fiecare set de plăcuțe de frână este supus la peste 2.000 de ore de testare pe standuri (dyno test) și testat până la 300.000 de kilometri pe șosele, în condiții variate.
Peste 40 de materii prime se regăsesc în fiecare mix pentru plăcuțele de frână
TMD Friction acordă o atenție deosebită selectării materialelor de fricțiune potrivite. Formulele sunt create din până la 43 de materii prime diferite, care se potrivesc întocmai cu proprietățile specifice ale vehiculului și ale regiunii de rulare.
Mixtura pentru fiecare set de plăcuțe de frână este pregătită astfel încât să îndeplinească cerințele specifice în termeni de frânare, confort și factori de mediu.
Același model de mașină rulat în Africa are plăcuțele de frână diferite față de omologul său rulat în Europa, în timp ce pentru același etrier de pe un vehicul cu tracțiune față, se poate folosi un material de fricțiune diferit de cel al unui vehicul cu tracțiune spate. Totul pentru o performanță sporită și pentru siguranță maximă.
Materialele selectate trebuie să își demonstreze ablitățile în cadrul testării pe standuri
După stabilirea mixturii optime pentru un set de plăcuțe de frână, urmează prima etapă de testare pe standurile dyno.
În cadrul acestei etape, sunt utilizate diferite programe de testare standard, care sunt realizate pe o serie de standuri. De exemplu, valorile de fricțiune sunt testate într-o gamă largă de condiții și sunt efectuate teste de rezistență la uzură și de confort, dar și testul de frânare la căldură.
Examinări complete în laborator
Datele obținute în urma testării pe standuri sunt analizate ulterior în laborator, pentru a evalua proprietățile materialului pe parcursul duratei de viață în diferite condiții (de exemplu, frig, căldură, umiditate, presiune, comportament la gripare sau în condiții agresive de mediu cauzate de pietriș). Aceste teste fizice oferă date relevante despre siguranța materialului de fricțiune. Spre exemplu, dacă materialul de fricțiune nu mai „revine” după frânarea la înaltă presiune, implicația pentru șofer ar fi că, la următoarea frânare, deplasarea pedalei va fi brusc extinsă semnificativ, iar performanța obișnuită de frânare nu ar mai fi asigurată.
Nu există înlocuitor pentru testele pe șosea
În plus față de diagrame și date de laborator, dezvoltarea plăcuței de frână este întotdeauna legată de senzația de frânare. În această etapă, inginerii TMD Friction identifică răspunsurile la o serie de întrebări: Cât de mare este presiunea pedalei? Fiecare șofer poate exercita suficientă presiune pentru a efectua o oprire de urgență? Cum răspunde plăcuța în condiții umede de mediu? Frânele fac zgomote și, dacă da, ce fel?
Aceste date sunt colectate în urma testării pe mai bine de 300.000 de km, pe drumuri publice, trasee montane sau piste de curse.
Testele pe șosea efectuate
Primul este testul AMS, care constă în efectuarea a 10 procese de frânare de urgență, direct, una după alta de la 100 km/h la zero. În acest test se evaluează amortizarea, distanțele de frânare și modificările senzației la apăsarea pedalei de frână.
Cel de-al doilea test este unul extrem: coborâri montane (de exemplu, traseele din munții Alpi). În cadrul acestui test se obțin date despre uzura la temperaturi ridicate, valorile de fricțiune (oferă informații despre lungimea distanței de frânare) și despre presiunea pedalei în situații extreme (căldură și solicitare).
Cel de-al treilea test este cel urban și se analizează datele despre zgomot, durata de viață și uzura și formarea prafului.
Ultimul test are loc pe piste de curse și are rolul de a analiza date esențiale despre performanța de frânare la mare viteză, amortizare și despre răspunsul uniform.
Adițional, aceste teste sunt realizate în toate condițiile și din punct de vedere al vremii, de la rulare pe zăpadă, până la rularea la temperaturi ridicate.
Aceste teste sunt realizate în strânsă colaborare cu producătorii de vehicule și producătorii de sisteme de frână. Anual, sunt investite zeci de milioane de euro pentru acest proces, totul cu un singur obiectiv: să oprim în siguranță vehiculele.
Reglementările europene obligă producătorii de sisteme de frânare să efectueze un set de teste (R90) pentru a putea introduce produsele pe piață.