Festo România este parte a grupului Festo AG, lider european în domeniul automatizărilor industriale precum şi a programelor de formare profesională. Activităţile de bază sunt concentrate în jurul furnizării de componente şi soluţii pentru automatizări precum şi oferirea de programe de formare profesională specializată.
Easy Engineering: Care au fost cele mai vândute produse anul acesta?
Festo: Cel mai ridicat nivel al vânzărilor, în această perioadă, s-a înregistrat pentru gama de insule de ventile ISO, destinate cu preponderenta industriei Automotive, precum şi pe gama de cilindri pneumatici. Această situaţie nu este însă una neobişnuită pentru piaţa în care activăm.
Ceea ce este remarcabil din punct de vedere al vânzărilor, repartizate pe tipuri de produse, este evoluţia portofoliului dedicat automatizărilor electrice. Festo, prin Bussines Unit-ul Electric Automation, integrează şi soluţii de acţionare electro-mecanice, deşi Core Business-ul nostru este reprezentat în continuare de soluţiile pentru automatizări pneumatice.
Vânzările soluţiilor electro-mecanice şi de automatizări au depăşit cifrele din aceeaşi perioadă a anului trecut, în condiţiile în care toate celelalte au scăzut. Cele mai importante creşteri au fost pe sistemele carteziene cu 3 sau mai multe axe de libertate.
Pe lângă calitatea soluţiilor şi a suportului tehnic oferite de Festo, pentru care suntem recunoscuţi la nivel mondial, un alt factor decisiv în obţinerea acestor rezultate foarte bune a fost furnizarea gratuită a uneltelor software de configurare şi punere în funcţiune. Astfel, cu dor câteva click-uri, clientul nostru poate configura şi pune în funcţiune un sistem complet de manipulare, conform propriilor nevoi.
E.E: Care sunt cele mai semnificative proiecte din anul 2020?
Festo: Suntem într-un an în care proiectele noi au fost destul de rare. Desigur există şi excepţii. Dintre acestea, considerăm că cel mai important proiect la care s-a lucrat şi în continuare se lucrează este implementarea, în România, a primului Festo Motion Terminal. Acest terminal inteligent, despre care am discutat şi în alte interviuri, reprezintă un salt uriaş din punct de vedere tehnic pentru acţionările pneumatice.
De ce îl considerăm un proiect semnificativ? Pentru că astfel de soluţii, de pneumatică digitalizată, implementate în ţara noastră la scurt timp de la lansarea pe piaţă, arata apetitul companiilor româneşti pentru soluţii inteligente şi inovaţie, precum şi capacitatea acestora de a se adapta noilor trenduri în tehnologie. O astfel de soluţie a fost implementată deocamdată în doar câteva ţări şi iată că România este una dintre ele.
E.E: Ce soluții / produse au fost folosite în cadrul proiectelor?
Festo: Vedeta proiectului menţionat este Festo Motion Terminal. Acest sistem reduce la maximum o schemă pneumatică. Astfel nu mai putem discuta despre combinarea unor simple componente pentru a obţine ceva nou şi complex. Pentru că soluţia prezentată este una de pneumatică „digitalizată”, componentele hardware în sine fiind înlocuite cu succes de aplicaţii software.
În continuare, aş vrea să vă prezint pe scurt „aplicaţiile” folosite în cadrul proiectului.
„Presetting of travel time” – presetarea timpului de ciclu într-o acţionare pneumatică reprezintă un pas important spre viitor, din punct de vedere tehnologic. Utilizând aceasta aplicaţie reglajele mecanice sunt eliminate şi înlocuite cu un reglaj realizat în PLC, disponibil doar personalului calificat. Astfel posibilitatea erorii umane este înlăturată. În acelaşi timp, eventualele desincronizări apărute pe perioada de viaţă a instalaţiei din cauza uzurii mecanice, sunt eliminate prin compensarea parametrilor aerului comprimat cu care comandăm actuatoarele.
„Poportional pressure regulator” – regulatorul proporţional de presiune este utilizat pentru comanda continuă a forţei de apăsare. Un mare avantaj oferit de soluţia Festo este posibilitatea controlului individual pe ambele porturi ale aceluiaşi element hardware.
Toate aplicaţiile sunt utilizate într-o singură unitate hardware. Acest lucru, în contextul trendului de standardizare industrială, duce la economii uriaşe pe partea pieselor de schimb. Practic, acelaşi element poate înlocui până la 50 de echipamente discrete din schema pneumatică clasică.
E.E: Ce prognoze aveţi pentru anul 2021?
Festo: Situația actuală este plină de incertitudine şi temeri legate de viitor. Este destul de devreme pentru a face estimări clare pentru anul viitor. Cu toate acestea, Festo este o companie puternică, ce beneficiază de o echipă excepțională. Ne vom păstra în continuare flexibilitatea şi atenția la nevoile partenerilor noştri. În fiecare zi, tratăm cu maxim de profesionalism întreaga activitate şi ne adaptăm la cerinţele noilor condiții de lucru. Activitatea industriei locale a revenit, în mare parte, la normal şi suntem siguri că vom reuşi să atingem un nou nivel de „normalitate” adaptată realităţii actuale.