Fondată în anul 1873, în Stockholm, Suedia, compania Atlas Copco a împlinit anul trecut 140 de ani de tradiţie în inovaţie. Activitatea grupului, devenit lider mondial, a evoluat constant de la înfiinţare, completând permanent cele patru divizii ale sale (compresoare şi generatoare, echipamente de minerit şi foraj, echipamente de construcţii şi scule industriale) cu game de echipamente solicitate în cadrul sectorului industrial de profil, în scopul atingerii celor mai înalte nivele de eficiență, recunoscute astăzi de către clienţii săi şi de către specialiştii în domeniu.
Obiectul de activitate al Diviziei Echipamente de minerit şi foraj a Atlas Copco România SRL este furnizarea de echipamente pentru foraj de suprafaţă şi pentru subteran, echipamente destinate utilizării în proiectele de infrastructură, construcţii civile, foraj puţuri de apă şi aplicaţii geotehnice. Portofoliul de produse şi servicii este completat de gama variată de consumabile precum şi de service-ul şi mentenanţa preventivă asigurată echipamentelor furnizate.
Echipa Easy Engineering a stat de vorbă cu Artur Hajer, MR Country Manager Romania, Moldova & Hungary în cadrul Atlas Copco Romania SRL pentru mai multe informaţii despre companie.
Easy Engineering: Cine au fost fondatorii?
Artur Hajer: Fondatorii companiei, denumită iniţial Atlas, au fost: inginerul de cale ferată Eduard Fränckel, specialistul în finanţe David Otto Francke şi bancherul André Oscar Wallenberg. Dintre aceştia Fränckel a fost desemnat directorul executiv. Înfiinţată în vederea furnizării de echipamente necesare construcţiei şi întreţinerii reţelei de cale ferată, obiectul de activitate al companiei s-a reorientat către producţia de motoare cu abur, pentru ca, începând cu anii 1890 managementul companiei să considere de interes producţia de scule pneumatice. Acestea au fost mai întâi concepute pentru uzul intern în cadrul atelierelor proprii, însă cererea existentă în cadrul pieţei din Suedia a determinat extinderea producţiei. Anul 1904 marchează producţia primului compresor şi startul dezvoltării unui concern ce asigură astăzi necesarul de producţie al clienţilor din peste 170 de tari.
E.E: Cum a crescut compania din punct de vedere economic, în timp?
A.H: Încă de la înfiinţare, divizia de echipamente de minerit şi foraj a înregistrat un volum de vânzări constant şi stabil atingând un moment de referinţă în anul 2008 când a comercializat 19 echipamente de foraj dintre care 2 destinate forării rotative în exploatare la zi de cupru, primele de acest tip din regiunea Europei Centrale. Perioada de criză economică mondială, a marcat negativ şi nivelul nostru de vânzări însă cu eforturi sustenabile, munca consolidată în echipa şi suport permanent acordat atât clienţilor existenţi cât şi celor potenţiali, am reuşit începând cu anul 2010 să reluăm trendul ascendent al activităţii noastre.
Compania noastră se bucură şi la nivel naţional de poziţia de lider în domeniu, însă, după cum bine se ştie, confirmarea şi re-confirmarea viziunii noastre, First în Mind – First în Choice, nu se poate realiza decât prin inovaţie, interacţiune şi angajament cu şi faţă de clienţii noştri. Echipa noastră de profesionişti întreprinde în permanenţă acţiuni şi activităţi de dezvoltare sustenabilă a aplicaţiilor desfăşurate de beneficiarii echipamentelor noastre şi de furnizare a celor mai optime soluţii tehnico-economice potenţialilor beneficiari.
E.E: Ce probleme aţi întâlnit de-a lungul timpului şi cum le-aţi rezolvat?
A.H: Problemele cu care ne-am confruntat o dată cu apariţia crizei au fost cele sesizate în toate domeniile de activitate: sistarea, decalarea sau anularea de proiecte de construcţii autostrăzi, proiecte de explorare-exploatare, reducerea nivelului de investiţii, decalaje sau variaţii ale fluxului încasărilor, etc. Din păcate, ne confruntăm cu un lanţ trofic, în cadrul căruia verigă care nu funcţionează cauzează disfuncţionalităţi celorlalte: stoparea proiectelor a determinat reducerea volumului activităţii clienţilor, deci reducerea volumului nostru de vânzări; reducerea investiţiilor a determinat amânarea sau chiar anularea unor proiecte de achiziţii echipamente; plăţile întârziate de la bugetul de stat au determinat încasări întârziate sau în transe de la unii dintre clienţii noştri, etc. Soluţionarea acestor situaţii: identificarea celor mai adecvate echipamente în conformitate cu bugetele existente, precum şi adaptarea condiţiilor de plată în cel mai convenabil mod ambelor părţi.
E.E: Care sunt gamele de produse comercializate?
A.H: Printre gamele de produse integrate diviziei de echipamente de minerit şi foraj se numără: echipamentele pentru foraje, prelevare probe, consolidări şi injecţii, echipamente pentru exploatare în subteran şi construcţii tuneluri, echipamente pentru exploatare la zi, cariere şi roci ornamentale, echipamente de perforare şi tăiere roci ornamentale, staţii mobile de concasare şi sortare. Ultimele achiziţii ce au completat portofoliul nostru de echipamente sunt Powercrusher – staţiile de concasare şi sortare cunoscute anterior sub denumirea de Hartl, Stonetec – echipamentele de perforare şi tăiere roci ornamentale cunoscute anterior sub denumirea de Perfora şi GIA – vehiculele electrice de transport subteran şi sistemele de ventilaţie pentru subteran. Asigurăm de asemenea piese de schimb originale şi service prompt şi profesionist.
E.E: Aveţi acoperire naţională?
A.H: Divizia Echipamente de minerit şi foraj asigură acoperirea naţională prin intermediul departamentelor de vânzări şi service ale sediului operaţional central din Baia Mare, prin sediul de vânzări localizat în Bucureşti, cât şi prin intermediul unităţilor de service din ţară. Activitatea este una pro-activă, în funcţie de solicitări membrii echipei deplasându-se în orice locaţie din ţară în vederea oferirii unui suport tehnico-informațional de cea mai înaltă calitate.
E.E: Cum este service-ul?
A.H: Departamentul de service este compus dintr-un manager de service şi un număr de ingineri de service care acoperă întreaga flotă de echipamente Atlas Copco existenta la nivel naţional, precum şi echipamente localizate în Republica Moldova şi Ungaria. Echipa de service este extrem de calificată şi permanent instruită prin cursuri desfăşurate la sediile fabricilor noastre producătoare. Competenţa, promptitudinea şi implicarea inginerilor de service este permanent recunoscută şi apreciată de către clienţii noştri.
E.E: Există şi o flotă de maşini pentru service?
A.H: Personalul de service este organizat pe principiul de laborator de intervenţie mobil, accesoriile şi SDV-urile necesare intervenţiilor fiind configurate în maşini de service specializate, de tip Mitsubishi L200, câte una pentru fiecare inginer de service.
E.E: În ce stadiu se afla piaţa la momentul actual?
A.H: Piaţa de profil a suferit o scădere semnificativă, mai ales în anul în curs. Acest fapt este ilustrat şi de modalităţile de achiziţie prin care clienţii au reuşit în acest timp să utileze sau re-utileze capacităţile de producţie, anume prin accesarea fondurilor europene sau leasing extern.
E.E: S-a modificat profilul clientului în ultimul timp?
A.H: Profilul clientului este acelaşi, dar investiţiile se fac într-un mod mult mai precaut, date fiind condiţiile de piaţă şi lipsa investiţiilor în infrastructura sau minerit.
E.E: Ce noutăţi aveţi?
A.H: Portofoliul Diviziei echipamente de minerit şi foraj se diversifică şi se completează de la an la an. În anul 2010, Atlas Copco a achiziţionat compania Hartl, producător de staţii mobile de concasare şi sortare, destinate utilizării în cazul aplicaţiilor de demolare, procesare piatră în cariera şi reciclare, gamă de echipamente ce se regăseşte astăzi sub denumirea de Atlas Copco Powercursher.
Achiziţiile au continuat cu echipamentele destinate utilizării în subteran Atlas Copco GIA, printre care se număra transportoare de subteran electrice, echipamente utilitare, încărcătoare continue şi sisteme de ventilaţie.
E.E: Care sunt planurile de viitor ale companiei?
A.H: Atlas Copco România, Divizia echipamente de minerit şi foraj, desfăşoară o activitate pro-activă şi susţinută în vederea consolidării poziţiei de lider în ceea ce priveşte activităţile de forare în cariere, exploatări la zi, geologice şi alte aplicaţii de foraj, a creşterii prezenţei active şi consistente în domeniul de procesare agreate prin furnizarea noii game de echipamente de concasare/sortare mobile
Atlas Copco Powercrusher şi a consolidării poziţie de furnizor de top de echipamente în cadrul pieţei rocilor ornamentale. Nu în ultimul rând, urmărim cu interes materializarea proiectelor de tuneluri, activitate pentru care avem cele mai adecvate echipamente, acest domeniu reprezentând încă un vârf din punct de vedere tehnic al portofoliului de echipamente Atlas Copco.
E.E: Ce estimări aveţi pentru restul anului 2014?
A.H: În contextul general economic din România, anul 2014 se încheie cu rezultate satisfăcătoare. Ca referinţă, menţionăm contractarea în cursul lunii august de către Cupru Min SA a unui echipament de foraj rotativ de mare productivitate Atlas Copco DML LP, echipament care va eficientiza semnificativ activitatea de extracţie a minereului de cupru din exploatarea la zi de la Abrud, asigurând astfel dezvoltarea acestei societăţi de o importanţă vitală atât din punct de vedere economic la nivel naţional cât şi social la nivel local.
Avem satisfacţia că prin furnizarea echipamentelor Atlas Copco, performante tehnic şi prietenoase cu mediul înconjurător, contribuim atât la dezvoltarea economică a societăţilor beneficiare, a societăţii în general, cât şi la îmbunătăţirea condiţiilor de lucru ale operatorilor care manevrează tehnica de vârf Atlas Copco.